sofiaenlund

Kyrklig församling: ''HOMOSEXUALITET GÅR ATT BOTA''

Kategori: gayrights

Idag fick jag höra att en kyrlig församling samt deras ungdomsgrupp tillsammans kommit överrens om att homosexualitet kan nog botas. Det här hände idag. Den elfte februari, år 2014, TVÅ-TUSEN-FJORTON. 
 
Min grundtanke kring uttalande som detta samt första reaktion är ungefär ''vilket århundrade lever du i?'' eller ''GÅR DIN IDIOTI OCH TRÅNGSYNTHET ATT BOTA''. Det är inte så att jag klankar ner på religion eller kyrkan. Jag själv är inte religiös eller så, men vad är det här? Jag är för tillfället så upprörd att jag knappt har kontroll över vad jag skriver, och när jag först fick höra detta så skrek jag rakt ut. 
 
Du får ha precis vilken syn på religion du vill, politisk åsikt och såvidare. Jag accepterar det, men det är när uttalanden som detta lämnar dina läppar så kommer jag tappa all respekt för dig. 
 
Är homosexualitet felaktigt? Betyder inte det att Ryssland handlar klokt? 
 
Så sent som 2009 blev samkönat äktenskap lagligt i Sverige, det är ungefär fem år sedan. Jag tycker det tog lång tid. Men jag trodde nästan att värderingar som dessa nästan dött ut, i alla fall i Sverige. Finns det något som helst vettigt argument för varför HBTQ-personer inte skall ha samma rättigheter som andra? 
Varför ska jag acceptera eran religion om eran religion inte accepterar icke-hetero individer? 
 
Kan någon människa kan förklara problemet? För jag vill gärna veta vart ni ser en logik? 
Vi kan inte hata kärleken! 
 
 
Kommentera inlägget här: