sofiaenlund

HORA

Kategori: feminism

Enda sen jag var liten har ''hora'' varit ett frekvent ord, som används runt om mig - varje dag. Det är det ''skällsord'' som jag fått höra flest gånger, eller synonymer till det. I stort sätt alla tjejer jag känner har kallats hora, slampa eller så upprepade gånger i sitt liv. Jag fick uppleva det mest vid nekande till sex, vilket inte ens innehåller någon som helst logik? Jag menar, hora är ett skällsord för prostituion. Jag ville ju inte ha sex med dig? Ordets används även bara som en svordom utan att vara riktat till en specifik person. 
 
Första gången någon kallade mig hora så var jag kanske sju-åtta år, visste inte riktigt vad det betydde. Ungefär ett år senare när jag börjat förstå så blev jag förvånad när det dök upp. Efter ett år till så slutade jag att ens reagera. Då var det bara tomma ord som inte ens sas av anledning, vi var ju typ tio. När jag blev lite äldre och sex och allt omkring det började bli mer omtalat så fick ordet en hårdare klang igen. Och för mig så var det inte bara ett ord som för andra. Hora kan en ju kallas inom vilken situation som helst. Men om mig spreds det rykten. Jag hade tydligen haft gruppsex med fyra killar, sugit av vuxna män och tvingade folk att ta på mina bröst. Varje dag var det bara ett evigt horsnack. Jag fattade fortfarande inte, det var så svårt att fatta varför det här hände mig. Jag var typ tretton år och oskuld. Jag var RÄDD för sex. Eftersom att alla visste att Sofia var en hora så kände folk sig välkomna att ta på mig och ragga hej vilt. Jag var ett barn. 
 
Jag tror inte att det finns en enda tonåring som varken kallat eller blivit kallad för hora. Och vi fattar inte ens. Vi kan inte få stopp på våra ord. Vi glömmer hur ont det kan göra att höra. Hur förödande det är ett få ett sådant rykte, för det sprids så jävla fort. Jag vågade knappt gå ut under några månader. 
 
Jag fattar att det är svårt att alltid ha hundra procent koll på vad en säger, men just när det kommer till skällsord - kan du inte bara försöka tänka hur det skulle kännas att själv få höra de ord som du är på väg att säga? Du kan rädda någons dag, eller till och med liv. 
 
Mobbning börjar lätt med ord som dessa, framför allt mot unga tjejer. Det sätter en sådan extrem sexualisering på dem och allt med deras liv. En sexualisering av unga tjejer försvårar också uppväxten för våra pojkar. För de hamnar så i kläm.
 
Ord som ''Hora'' ''Fitta'' ''Man Up'' ''Sluta gråt'' ''Pussy'' ''Don't be such a girl'' ''Gay'' ''Bög'' är inte okej, inte okej någon-jävla-stans. Vad skapar det för bild för samhällets unga? 
 
Så ska 2014 få bli året som HORA försvinner ur vårat vokabulär? 
Ska det ske, så krävs ett gemensamt engagemang!
Kommentera inlägget här: