sofiaenlund

HAN KOMMER FÖRBLI ANONYM

Kategori: feminism, psykisk ohälsa, tankar

Sedan jag gick ut med min historia, har några frågat om namn. Jag har gjort ett aktivt och medvetet val att inte peka ut någon för det här, av flera anledningar. Jag anmälde aldrig vad som hände och jag är inte ens säker på att han förstod. Skulle identitet då komma ut, så skulle det troligen sluta med att han kontaktar mig. Och jag har ganska enkelt bett honom att aldrig mer kontakta mig, jag vill inte att han ska ha någon som helst vetskap om hur mitt liv ser ut. Sen skulle han även kunna börja smutskasta mig och sprida skit, och jag pallar verkligen inte bråka med fler rykten. Därför, så förblir han anonym. 

Och därför ber jag dessa människor att försöka stilla sin nyfikenhet och sluta spekulera. Jag kommer varken svara 'ja' eller 'nej' på frågorna om hans namn. 

Jag kan absolut förstå att folk tycker jag får skylla mig själv när jag öppnat käften från första början. Men det gjorde jag av två simpla anledningar: 
1. ska det någonsin bli förändring i våldtäktskulturen, så måste någon snacka om erfarenheterna. Och jag valde att ta den smällen. 
2. jag orkar inte hålla det inom mig. 

Men jag ber er alla med respekt att ni också kan respektera mitt val att hålla just den delen kvar hos mig. Själva brottet och gärningsmannen är två helt olika historier. Jag har valt att berätta en av dem - och så kommer jag stå fast. Hoppas ni förstår. Och tolka inte min tystnad på något speciellt sätt. 

Okej? Puss. 
- Sofia 



KOMMENTARER:

  • Elle säger:
    2014-08-07 | 23:10:39

    Strongt av dig!

    Svar: tack du! <3
    Sofia Enlund

Kommentera inlägget här: